Znajomość procedur swojego banku. To podstawa bezpieczeństwa
2 listopada 2021
Korzystanie z bankowości internetowej jest niezwykle wygodne, ale też obarczone pewnym ryzykiem związanym z działalnością cyberprzestępców. Z myślą o bezpieczeństwie swoim oraz zgromadzonych na koncie środków warto poznać procedury obowiązujące w konkretnej instytucji finansowej. Pomaga to zminimalizować ryzyko ataku oszustów.
Cyberprzestępcy nie zwalniają tempa – próbują oszukać coraz większą liczbę osób korzystających z usług bankowych. I chociaż instytucje finansowe robią wszystko, aby do takich sytuacji nie dopuścić, wymagana jest też ostrożność ze strony samych użytkowników. Z pomocą przychodzi znajomość procedur bankowych.
Sposób autoryzowania transakcji
Każda dokonana transakcja musi zostać autoryzowana. Jeszcze niedawno klienci korzystali z jednorazowych haseł otrzymywanych SMS-em lub tokenów. Obecnie odbywa się to za pośrednictwem aplikacji mobilnej zainstalowanej na smartfonie.
Jeśli na telefon otrzymasz informację o konieczności dokonania autoryzacji, ale w tym momencie nie zlecasz żadnego przelewu, zignoruj komunikat. Dotyczy to również płatności dokonywanych za pośrednictwem BLIK-a. Taki incydent warto zgłosić w banku – istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że ktoś próbował zrobić nieautoryzowany przelew.
Podawanie poufnych informacji
Żaden bank nie wysyła wiadomości e-mail, w których prosi o podanie poufnych informacji, np. numeru PESEL, loginu czy hasła do logowania do systemu bankowości internetowej. Jeżeli więc otrzymasz taką wiadomość, nie odpowiadaj na nią i jak najszybciej skontaktuj się z bankiem.
Wysyłanie e-maili z załącznikami
Bank nie wysyła też mailowych informacji o konieczności pobrania załącznika, np. z aktualną wersją oprogramowania. Pobranie takiego pliku najczęściej wiąże się z instalacją programu szpiegującego, który może np.:
- śledzić zachowania w Internecie i przechwytywać istotne dane,
- rejestrować naciśnięcia klawiszy w celu wyłudzenia danych do logowania,
- przeszukiwać zawartość twardych dysków, aby pozyskać dane dotyczące np. haseł do logowania, kart płatniczych.
Jeżeli otrzymasz taką wiadomość, należy ją zignorować. Warto przy tym zgłosić zdarzenie, kontaktując się z infolinią banku.
Przebieg rozmowy telefonicznej
Standardową procedurą rozpoczynającą rozmowę telefoniczną jest konieczność weryfikacji danych. Dlatego pracownik banku może poprosić o podanie takich danych jak np. PESEL, adres zamieszkania, nazwisko panieńskie matki.
Twoje podejrzenie powinna wzbudzić prośba o zainstalowanie nowszej wersji aplikacji z linku wysłanego SMS-em na numer telefonu czy podanie danych do logowania w celu weryfikacji rzekomej próby wyłudzenia danych.
Jeśli usłyszysz takie prośby, nie reaguj na nie – nawet wtedy, gdy rozmówca zapewnia, iż jest pracownikiem banku. Rozłącz się, a następnie zadzwoń na infolinię i przedstaw zaistniałą sytuację.
Znajomość procedur bankowych to ważny element, który pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo. Dzięki temu z łatwością zignorujesz zachęty do działania na korzyść oszustów – będziesz wiedzieć, że żaden bank tak nie postępuje.