Zgubiłeś telefon z aplikacją bankową? Dowiedz się, co robić
21 marca 2023
Aplikacja bankowa zainstalowana na smartfonie umożliwia szybkie dokonywanie płatności. Jednak może stanowić źródło poważnego stresu – szczególnie wtedy, gdy dojdzie do kradzieży telefonu. Dowiedz się, jak należy postąpić w przypadku, gdy zgubisz telefon z zainstalowaną aplikacją bankową.
Upowszechnienie się bankowości elektronicznej spowodowało, że smartfony stały się współczesnymi portfelami. Dzięki zainstalowanym na nich aplikacjom, nie ma już potrzeby noszenia kart płatniczych ani tym bardziej gotówki. Trzeba jednak mieć świadomość, że aplikacja bankowa – choć wygodna – niesie też za sobą pewne ryzyko w przypadku zgubienia telefonu.
Utrata smartfonu z aplikacją bankową – postępowanie krok po kroku
Zgubienie smartfonu wiąże się z ogromnym stresem, ponieważ wyraźnie rośnie ryzyko utraty środków zgromadzonych na rachunku bankowym. Zamiast jednak panikować, warto postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami. Im szybciej zaczniesz działać, tym mniejsze prawdopodobieństwo kradzieży pieniędzy.
Niezwłocznie skontaktuj się z bankiem
Gdy zorientujesz się, że nie masz telefonu, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem. Jeżeli znajdujesz się daleko od domu, poproś znajomą osobę o użyczenie smartfona. W ten sposób najszybciej zablokujesz dostęp do aplikacji mobilnej. Dzięki temu – nawet jeśli przestępcy uda się złamać hasło – aplikacja nie będzie aktywna.
Usuń urządzenia mobilne przypisane do konta osobistego
Jeśli masz dostęp do komputera z bezpiecznym Internetem, możesz zalogować się do serwisu transakcyjnego i usunąć telefon powiązany z tym konkretnym rachunkiem bankowym. Jak tego dokonać?
1. Zaloguj się do bankowości elektronicznej.
2. Przejdź do sekcji Ustawienia.
3. Wybierz sekcję dotyczącą dostępu do banku.
4. Usuń z listy urządzenie mobilne, na którym zainstalowana jest aplikacja.
Usunięcie wskazanego smartfona będzie oznaczać automatyczną dezaktywację zainstalowanej na nim aplikacji mobilnej.
Jak zmniejszyć ryzyko kradzieży pieniędzy poprzez aplikację mobilną?
Choć utracie smartfona nie da się całkowicie zapobiec, można zminimalizować ryzyko związane z kradzieżą pieniędzy w przypadku dostania się telefonu z aplikacją bankową w niepowołane ręce. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.
Nadaj aplikacji silny PIN
Niech to nie będzie prosta kombinacja cyfr, ale skomplikowane i przypadkowe ich połączenie. Data urodzenia, PESEL itp. są łatwe do „złamania”.
Ustal niskie limity transakcyjne
Zmień domyślne limity transakcyjne na znacznie niższe. Dzięki temu – w razie utraty smartfona z aplikacją mobilną banku – przestępca będzie miał ograniczoną możliwość kradzieży środków. Wypłaci tylko tyle pieniędzy, na ile pozwoli mu dzienny limit.
Utrata smartfona wcale nie musi być równoznaczna z kradzieżą pieniędzy za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wiele jednak zależy od tego, jak szybka będzie twoja reakcja i jakie zabezpieczenia do tej pory były przez ciebie aktywowane.