Niebieska Toyota Yaris

Wpłata własna w leasingu konsumenckim. Co warto wiedzieć?

30 stycznia 2025

Chociaż leasing konsumencki nie jest tak bardzo popularny jak leasing dla firm, coraz więcej osób interesuje się taką formą finansowania. W obu przypadkach wiąże się to z koniecznością dokonania wpłaty własnej. Sprawdź, ile powinna ona wynieść i dowiedz się, czy wysoki czynsz inicjalny zawsze się opłaca.

Leasing konsumencki to alternatywa dla kredytu samochodowego. Ta forma finansowania jest od 2011 roku dostępna również dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej – to właśnie wtedy weszła w życie Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Dzięki temu osoby, które wolą użytkować pojazd, zamiast posiadać go na własność, mogą skorzystać z innego finansowania niż kredyt bankowy.

Jak działa leasing konsumencki?

Istota leasingu konsumenckiego jest identyczna jak zasady działania leasingu dla przedsiębiorców. Zgodnie z umową firma leasingowa oddaje w użytkowanie przedmiot umowy (w przypadku konsumentów to najczęściej pojazdy osobowe) leasingobiorcy w zamian za opłacanie miesięcznych rat. Leasing konsumencki wiąże się również z koniecznością:

  • dokonania wpłaty własnej – jest to niezbędne do uruchomienia finansowania,
  • opłacania rat – w cyklu miesięcznym, zgodnie z ustalonym harmonogramem,
  • dokonania wykupu – jeśli leasingobiorca zdecyduje się przejąć samochód na własność.

Sporo wątpliwości budzi kwestia wpłaty własnej – to ona często stanowi spory koszt na start.

Wpłata własna w leasingu konsumenckim – co to jest?

Wpłata własna w leasingu konsumenckim zwana jest także opłatą wstępną (czynszem inicjalnym). To kwota, którą należy uiścić zaraz po podpisaniu umowy na poczet finansowania. Można ją porównać do wkładu własnego w kredycie. W ujęciu kosztowym stanowi procentową część wartości samochodu – nawet do 50%. Warto jednak wiedzieć, że wpłata własna może wynieść też zaledwie 10% wartości pojazdu. Wiele zależy od polityki wewnętrznej firmy leasingowej, ale tu można liczyć na sporą elastyczność w tym zakresie, oraz od twoich możliwości finansowych. W dużej mierze to leasingobiorca decyduje, ile chce wpłacić na start.

Przykład 1. Załóżmy, że kupujesz samochód o wartości 180 000 zł. Przy wpłacie własnej na poziomie 30%, na start potrzebujesz 54 000 zł.

Przykład 2. Załóżmy, że kupujesz auto w cenie 180 000 zł. Wpłata własna na poziomie 15% wyniesie 27 000 zł. 

Warto pamiętać, że wpłata własna często jest traktowana przez leasingodawców jako zabezpieczenie w przypadku ewentualnego niewywiązywania się z umowy przez leasingobiorcę.

Na co wpływa wpłata własna w leasingu konsumenckim?

Wysokość wpłaty własnej wpływa nie tylko na to, ile pieniędzy potrzebujesz do uruchomienia umowy. Ma też ogromne znaczenie dla innych parametrów leasingu konsumenckiego.

  • Miesięczna rata
    To, ile wyniesie miesięczna rata, zależy między innymi od wpłaty własnej. Im wyższy czynsz inicjalny, tym niższe może być miesięczne zobowiązanie. 
     
  • Wykup
    Wybór niskiej wpłaty własnej może skutkować wysokim wykupem lub odwrotnie – wysoki czynsz inicjalny spowoduje obniżenie kwoty wykupu. Ta druga opcja będzie korzystna, jeśli zależy ci na przejęciu na własność użytkowanego do tej pory pojazdu.

Leasing konsumencki – wysoka czy niska wpłata własna?

Zastanawiasz się, kiedy opłaca się dokonać wysokiej opłaty wstępnej, a kiedy korzystna będzie niska wpłata własna? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wiele zależy od twoich oczekiwań i możliwości finansowych.

Niska wpłata własna może okazać się dobrym rozwiązaniem, gdy:

  • nie chcesz na start wpłacać dużej kwoty za samochód,
  • wolisz zapłacić wyższy wykup na koniec obowiązywania umowy.

Rozważ wysoką wpłatę własną wówczas, gdy:

  • zależy ci na opłacaniu niskich miesięcznych rat,
  • chcesz obniżyć całkowity koszt finansowania.

Niska wpłata własna i niskie raty leasingowe? To możliwe

Czy wiesz, że niska wpłata własna wcale nie musi iść w parze z wysokimi ratami leasingowymi? Możesz skorzystać z finansowania z ratą znacznie niższą niż standardowa oferta, jeśli zdecydujesz się na Leasing Konsumencki KINTO One dostępny w Toyota Leasing.

Jest to finansowanie, w którym płacisz wyłącznie za użytkowanie pojazdu, a nie za jego pełną wartość. Dlatego wysokość raty jest przystępna, mimo że zdecydujesz się na niską wpłatę własną (już od 0% – aktualne na 12.01.2025 r.). To jednak nie wszystkie korzyści – Leasing Konsumencki KINTO One:

  • zapewnia obsługę serwisową – pokrywa 100% kosztów związanych z serwisem użytkowanego pojazdu,
  • pozwala na sfinansowanie (w miesięcznej racie) kosztów obsługi serwisowej i assistance,
  • daje kilka okresów trwania umowy do wyboru – aby jeszcze lepiej dopasować finansowanie do twoich potrzeb,
  • oferuje duży limit kilometrów – nawet do 195 tys. na przestrzeni całej umowy.

Na korzyść tej formy finansowania przemawia również uproszczona procedura oceny finansowej i fakt, że wszelkich formalności możesz dopełnić bezpośrednio u dealera. Wybierz więc interesujący cię model Toyoty lub Lexusa i postaw na Leasing konsumencki KINTO One.