Bezpieczeństwo transakcji

Bezpieczeństwo transakcji

20 września 2017

Internetowe usługi bankowe zapewniają klientom nie tylko komfort i wygodę, ale również oszczędność czasu i pieniędzy. Aby wykonywanie internetowych transakcji było w pełni bezpieczne, warto poznać i wcielić w życie podstawowe zasady bezpieczeństwa. O jakich zasadach mowa? Sprawdźmy.

Jak wynika z raportu, stworzonego przez Bankier.pl i PRNews.pl, w I kwartale 2017 roku liczba klientów indywidualnych, mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej wyniosła aż blisko 31,5 miliona osób. To aż ponad 1,5 miliona osób więcej niż w tym samym kwartale ubiegłego roku.

W każdym miesiącu przez Internet do swojego ROR-u loguje się aż ponad 15 milionów klientów. Czy wykonywane przez nich transakcje są w pełni bezpieczne?

Każdego dnia banki dokładają wszelkich starań, aby zapewnić swoim klientom maksymalne bezpieczeństwo. Stosując zaawansowane zabezpieczenia, skutecznie chronią pieniądze zgromadzone na kontach i lokatach. Dbają również o ochronę danych osobowych oraz poufnych informacji, takich jak numery kart kredytowych oraz loginy i hasła do bankowości elektronicznej.

Nie da się jednak ukryć, że część odpowiedzialności za bezpieczeństwo internetowych transakcji spoczywa wyłącznie na barkach klientów.

Co robić, aby zapewnić swoim pieniądzom należytą ochronę?

1. Regularnie aktualizuj system antywirusowy

Komputer, z którego korzystasz, łącząc się ze swoim bankiem, powinien mieć dobrej jakości system antywirusowy. Taka ochrona ochroni Twoje konto przed atakiem cyberprzestępców. Nie zapomnij także, aby regularnie go aktualizować. Nie instaluj na swoim komputerze programów i aplikacji z niewiadomego źródła i nie otwieraj załączników z nieznanych i nienaturalnie wyglądających adresów e-mail.

2. Zrezygnuj z transakcji w „podejrzanych” sklepach internetowych

Wielu cyberprzestępców podszywa się pod popularne sklepy i witryny internetowe. Choć trudno w to uwierzyć, standardem stały się oszustwa polegające na wykorzystaniu adresów typu: nazwasklepu.pl-oszukana-domena.pl. Niestety, wielu klientów widząc przy nazwie domeny kłódkę (oznaczającą wykorzystanie certyfikatu SSL), traci czujność.

Jeśli nazwa sklepu nie wzbudza podejrzeń, sprawdź, czy sprzedawca udostępnił na stronie swoje dane - nazwę firmy będącej właścicielem sklepu, adres oraz numer NIP. Takie informacje zwiększają wiarygodność podmiotu. Ich brak powinien być natomiast sygnałem alarmowym.

3. Zwróć uwagę na e-maile z banku

Jednym z najpopularniejszych sposobów na wyłudzenia loginów i haseł do bankowości elektronicznej jest wykorzystanie wysyłki wiadomości e-mail, których nadawcą rzekomo jest bank. Pod pretekstem rozwiązania ważnego problemu, potwierdzenia danych lub zabezpieczenia swojego konta, nadawca prosi klienta o kliknięcie w specjalny link, który powoduje przeniesienie go na stronę logowania. Jak nietrudno zgadnąć, owa strona do złudzenia przypomina bankowy serwis transakcyjny. Jak pokazują wyniki badań, przeprowadzonych na zlecenie Kaspersky Lab, 23% użytkowników na świecie otrzymało podobnego maila.

4. Unikaj niezabezpieczonych hasłem, publicznych hotspotów

Podczas logowania do systemu bankowości elektronicznej, unikaj niezabezpieczonych hasłem publicznych hotspotów. Korzystając z ogólnodostępnych sieci (np. w kawiarni, na uczelni czy w centrum handlowym), stajesz się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców. Podobnie jest z komputerami, które są przeznaczone do powszechnego użycia, np. z tymi, które znajdują się w kawiarniach internetowych. Jeśli jesteś zmuszony wykonać przelew, ale nie masz przy sobie osobistego laptopa, skorzystaj z telefonu komórkowego.
Takie rozwiązanie będzie zdecydowanie bezpieczniejsze dla Twojego konta.

5. Zmieniaj hasła do konta

Skutecznym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa internetowych transakcji jest regularna zmiana hasła do konta. Zadbaj o to, aby hasło było wystarczająco silne. Zrezygnuj z banalnych ciągów cyfr, takich jak np. „12345”, czy hasła w postaci swojej daty urodzenia.

6. Korzystaj z narzędzi udostępnionych przez bank

Każdy z banków stara się w maksymalny sposób zabezpieczyć interesy swoich klientów. Do tego celu instytucje wykorzystują rozmaite narzędzia: tokeny, hasła jednorazowe lub kody sms. Aby zminimalizować ryzyko strat, warto ustawić w banku dzienne limity ilości i wielkości transakcji realizowanych przez Internet.
Dzięki temu złodziej - nawet jeśli uzyska dostęp do Twojego rachunku bankowego - nie ukradnie zbyt wiele.

7. Nigdy nie podawaj hasła do systemu bankowości elektronicznej

Pamiętaj - pracownicy sklepów internetowych i banków nie mają prawa prosić Cię o podanie hasła do systemu bankowości elektronicznej i kodu zabezpieczającego kartę kredytową. Pod żadnym pozorem nikomu ich nie podawaj.

Jeśli otrzymasz taką prośbę, możesz być pewien, że masz do czynienia z oszustem. Listy, wiadomości e-mail lub telefony w takich sprawach potraktuj jako próbę wyłudzenia poufnych informacji.