Podejrzana transakcja na karcie płatniczej? Sprawdź, co trzeba zrobić
27 stycznia 2022
Działalność oszustów jest coraz bardziej zuchwała, a tracą na tym nieświadomi klienci banków, na których kontach dochodzi do wielu nieautoryzowanych transakcji. Dowiedz się, jak nie dopuścić do utraty środków i sprawdź, kiedy masz szansę na odzyskanie utraconych należności.
Oszuści nie ograniczają się już wyłącznie do prób wyłudzenia ważnych danych, ale prowadzą działania mające na celu kradzież środków zgromadzonych na koncie osobistym. Dlatego należy wykazać się niebywałą czujnością, aby – w razie pojawienia się podejrzanej transakcji – nieświadomie jej nie zaakceptować.
Podejrzana transakcja – jak ją rozpoznać?
Jeśli do autoryzacji każdej transakcji wykorzystujesz aplikację mobilną, łatwo będzie rozpoznać podejrzaną transakcję.
Na smartfonie wyświetli się komunikat o konieczności potwierdzenia transakcji za pośrednictwem aplikacji. Po zalogowaniu otrzymasz szczegółowe informacje na temat transakcji – wystarczy się zapoznać z treścią. Jeżeli aktualnie nie dokonujesz zakupów w żadnym sklepie lub nie płacisz za pośrednictwem BLIK-a, powiadomienie z aplikacji może być sygnałem o próbie wyłudzenia pieniędzy.
Nie akceptuj podejrzanej transakcji
Jeżeli zostaniesz poproszony o przeprowadzenie autoryzacji transakcji, która nie została zainicjowana przez ciebie, po prostu odrzuć ją. Dzięki temu bank nie pobierze środków z twojego konta osobistego, co udaremni próbę kradzieży środków.
Zgłoś incydent w banku
W przypadku zaistnienia podejrzanego incydentu związanego z próbą wyłudzenia pieniędzy, należy zgłosić takie zdarzenie w banku. Wcale nie musisz iść do najbliższego oddziału – możesz wypełnić wniosek online, o ile masz dostęp do systemu bankowości elektronicznej.
W Toyota Banku każdą taką sytuację możesz zgłosić online przez Bankowość Elektroniczną:
- zaloguj się do Systemu Bankowości Elektronicznej,
- z menu wybierz Dane i ustawienia, a następnie Wiadomości,
- wypełnij formularz,
- wyślij wiadomość.
Pamiętaj! W banku należy zgłosić każdy przypadek podejrzanego działania – nie tylko nieautoryzowanej transakcji. Warto powiadomić instytucję finansową także wtedy, gdy ktoś próbował wyłudzić dane poprzez e-mail albo podszywał się pod pracownika banku w rozmowie telefonicznej.
Jak uniknąć utraty środków z rachunku bankowego?
Ofiarami oszustów często padają osoby, które nie mają świadomości płynących zagrożeń oraz te, których czujność została uśpiona przez wiarygodnie brzmiących cyberprzestępców. Możesz ustrzec się przed podejrzanymi transakcjami lub udaremnić próbę kradzieży – wystarczy zastosować się do kilku wskazówek.
- Nigdy nie ujawniaj swoich danych do logowania do systemu bankowości elektronicznej.
- Nigdy nie klikaj w linki ani nie pobieraj załączników z podejrzanych wiadomości mailowych.
- Zawsze czytaj komunikaty dotyczące autoryzowanych transakcji i sprawdzaj poprawność zamieszczonych tam danych.
- Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji – nawet wtedy, gdy dzwoni do ciebie rzekomo pracownik banku i wspomina o zarejestrowanej próbie wyłudzenia środków.
Pamiętaj! Transakcje bankowe są bezpieczne, ale los twoich pieniędzy w dużej mierze zależy od ciebie. Jeśli zachowasz czujność, odrzucisz każdą podejrzaną transakcję.