Oszustwa telefoniczne. Jakie metody stosują przestępcy, by wyłudzić pieniądze?
26 sierpnia 2024
Oszustwa telefoniczne stały się niemal plagą. Wiele osób w Polsce padło ofiarą tych przestępczych praktyk, których celem jest nakłonienie ofiar do podania podczas rozmów telefonicznych danych osobowych, danych logowania do bankowości internetowej lub danych karty płatniczej. Warto mieć świadomość, jakie metody wykorzystują przestępcy.
Vishing telefoniczny, czyli podstępne rozmowy telefoniczne
Jedną z najpowszechniejszych metod oszukiwania i wyłudzenia pieniędzy od ludzi jest vishing (voice phishing). To praktyka przestępcza, w ramach której oszuści wykorzystują rozmowy telefoniczne w celu oszukania ofiar i uzyskania od nich informacji osobistych lub finansowych. Proceder ten staje się coraz bardziej wyrafinowany i powszechny. Przestępcy często udają pracownika banku, policjanta, przedstawiciela firmy, w których pracuje ofiara, lub przedsiębiorstw, z których usług korzysta, a nawet członków rodziny ponoć znajdujących się w tarapatach (np. popularna „metoda na wnuczka”). Działają tak, by wywołać poczucie zagrożenia, emocjonalnej manipulacji i tym samym przekonać osobę do przekazania poufnych danych, gotówki lub do zrealizowania przelewów pieniężnych.
Oszustwa telefoniczne: „metoda na wnuczka”
Jedną z powszechnych taktyk stosowanych przez oszustów telefonicznych jest tzw. metoda na wnuczka. W tego rodzaju oszustwie telefonujący podaje się za syna, córkę, wnuczka, krewnego lub innego członka rodziny. Oszust rozpoczyna rozmowę tak, by przekonać ofiarę, że naprawdę jest bliskim członkiem rodziny. W trakcie rozmowy zwraca się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową, podając różne przyczyny zaistniałej sytuacji, na przykład, że:
- spowodował wypadek i musi zapłacić ofierze odszkodowanie, by nie pójść do więzienia;
- znajduje się w biurze maklerskim, ma przed sobą inwestycję życia, ale brakuje mu pieniędzy;
- zaciągnął dług u znajomego, a ten teraz znalazł się w podbramkowej sytuacji i potrzebuje gotówki;
- jest u notariusza, bo kupuje okazyjną nieruchomość, ale potrzebuje brakującej kwoty na sfinalizowanie transakcji.
Oszust prosi o przekazanie gotówki w umówionym miejscu lub informuje, że wyśle po nią wskazaną osobę, na przykład rzekomego kolegę lub policjanta. Czasami zdarza się, że prosi o natychmiastowy przelew na podane konto. W większości przypadków połączenia te są losowe, a oszuści nie mają prawdziwych informacji o ofierze ani członkach jej rodziny. Jednak groźny ton i manipulacja emocjonalna wystarczą, aby zwieść wiele osób.
Kradzież danych do logowania przez telefon
W ostatnim czasie powszechnym rodzajem oszustwa telefonicznego jest kradzież danych do logowania w bankowości elektronicznej. Przestępcy podają się za pracowników banku i kontaktują się z ofiarami, twierdząc, że występują problemy z ich kontami lub podejrzanymi transakcjami. Rozpoczynają rozmowę od pytania o podstawowe informacje, takie jak imię i nazwisko oraz PESEL, a następnie przechodzą do bardziej wrażliwych danych, takich jak numery kart kredytowych i hasła bankowe. Niektórzy oszuści żądają również wejścia w link wysłany SMS-em lub e-mailem, by uzyskać dostęp do kont bankowych.
Pamiętaj, aby nigdy nie klikać w podejrzane linki ani nie odpisywać na nieznane wiadomości. W przypadku tajemniczego telefonu o zagrożeniu środków zgromadzonych na koncie najlepiej od razu się rozłącz i zadzwoń na infolinię banku. Podajemy numery telefonu do Toyota Banku: 801 900 700 lub +48 22 488 55 50.