Najpopularniejsze oszustwa w sieci

Najpopularniejsze oszustwa w sieci. Nie daj się zaskoczyć

5 października 2021

Oszuści wykorzystają każdą sposobność, by przejąć nasze pieniądze. Dowiedz się, jakie są najpopularniejsze metody oszust internetowych.

Jak oszuści celują w klientów banku? Poznaj ich najpopularniejsze metody

 

Korzystanie z bankowości internetowej jest coraz popularniejsze, ponieważ wiąże się z niebywałą wygodą dokonywania transakcji. Trzeba jednak zachować ogromną czujność, gdyż oszuści wykorzystują każdą sposobność, aby przejąć dane do logowania do systemu transakcyjnego. Stąd już blisko do „wyczyszczenia” rachunku osobistego. Poznaj metody, którymi posługują się oszuści i… nie daj się zaskoczyć.

Chociaż banki robią wszystko, aby zabezpieczyć swoich klientów przed cyberprzestępcami, nie zawsze udaje się ich ochronić. Powód jest prosty: nie każdy zachowuje należytą czujność w momencie zbliżającego się zagrożenia. Nie ma się jednak czemu dziwić, ponieważ działania oszustów są bardzo przemyślane i dopracowane pod wieloma względami.

1. Fałszywy telefon z banku

Częstą praktyką cyberprzestępców jest podszywanie się pod pracowników banku. Oszustwo jest na tyle precyzyjne, że klienci otrzymują telefon z numeru opisanego jako konkretna instytucja finansowa. Początkowo rozmowa przebiega w standardowy sposób, a następnie ofiara może zostać poinformowana o próbie wyłudzenia pieniędzy lub zaciągnięcia kredytu. Zgodnie z zaleceniami, ma postępować zgodnie z instrukcją kolejnego pracownika, co kończy się nieświadomym podaniem danych do logowania do serwisu transakcyjnego.

2.Zainfekowana wiadomość e-mail

Niektórzy oszuści wysyłają wiadomości e-mail, które wyglądają łudząco podobnie do komunikatów wysyłanych przez banki. Różnica polega jednak na tym, że w treści pojawiają się fałszywe linki lub zainfekowane załączniki. Kliknięcie oznacza pobranie wirusa, który może śledzić poczynania klienta na komputerze. W ten sposób cyberprzestępcy otrzymują dostęp do systemu transakcyjnego i mogą np. przejąć zgromadzone tam środki.

3.Oszustwa w serwisach sprzedażowych

Coraz częstszą praktyką jest podszywanie się cyberprzestępców pod użytkowników serwisów sprzedażowych. Wykazują zainteresowanie konkretnym przedmiotem, a następnie proponują transakcję poza portalem. Generują fałszywy link, po kliknięciu którego wyłudzane są wrażliwe dane, np. numer karty płatniczej.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo konta osobistego?

Pamiętaj! Konto osobiste w Toyota Banku, choć jest dobrze zabezpieczone, może być narażone na ataki cyberprzestępców. Musisz więc zachować czujność i stosować się do kilku podstawowych zasad.

  • Nie podawaj wrażliwych danych – szczególnie potrzebnych do logowania do serwisu transakcyjnego.
  • Nie klikaj w podejrzane linki w wiadomościach e-mail i nie pobieraj załączników – dzięki temu zmniejszysz prawdopodobieństwo wgrania złośliwego oprogramowania.
  • Zachowaj czujność w rozmowie z pracownikiem banku – szczególnie, jeśli mówi o konieczności zainstalowania dodatkowej aplikacji. Jeżeli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem, rozłącz się i zadzwoń na infolinię.
  • Czytaj komunikaty z bankowej strony internetowej – pojawiają się ostrzeżenia o możliwych atakach cyberprzestępców.

Jeżeli zachowasz ostrożność i będziesz stosować się do tzw. zasady ograniczonego zaufania, konto osobiste i środki na nim zgromadzone będą bezpieczne.