Likwidacja szkód ubezpieczeniowych w przypadku leasingu auta
2 września 2024
Wypadki lub kolizje drogowe mogą przydarzyć się każdemu, nawet najlepszemu kierowcy. Likwidacja szkody jest bardzo ważnym procesem dla ubezpieczonego, bo pozwala uniknąć konsekwencji finansowych zdarzenia. W przypadku leasingu auta kwestia ta zależy nie tylko od wymogów ubezpieczyciela, ale również leasingodawcy. Sprawdź, jak wygląda likwidacja szkód ubezpieczeniowych w przypadku, gdy masz auto w leasingu.
Zdarzenie drogowe, w którym dojdzie jedynie do uszkodzenia mienia, na przykład samochodu, to kolizja drogowa. Szkody wyrządzone lub poniesione w jej wyniku wymagają likwidacji. Podobnie jest w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku, czyli zdarzenia w ruchu drogowym, w którym ucierpi również uczestnik ruchu drogowego. Na czym polega likwidacja szkody? Dowiedz się, jakie są zasady tego procesu i o jakie formalności trzeba zadbać.
Jakiemu ubezpieczeniu podlega auto w leasingu?
Właścicielem leasingowanego pojazdu jest firma leasingowa i to ona decyduje o wymaganym zakresie ubezpieczenia finansowanego auta. Oczywiście obowiązkowe jest wykupienie OC (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej) oraz pakietu AC (autocasco), który chroni przed skutkami finansowymi szkód drogowych wyrządzonych w sytuacji losowej lub przez osoby trzecie. Zazwyczaj to leasingodawca ustala szczegółowy zakres ochrony ubezpieczeniowej i może wymagać również dodatkowego ubezpieczenia NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków).
Obowiązek pokrycia kosztów polisy OC i AC spoczywa na osobie, która bierze auto w leasing. Warto zapoznać się ze warunkami podpisywanej umowy, bo zdarza się, że składki za te ubezpieczenia wliczane są do stałej miesięcznej raty leasingowej, jak może to mieć miejsce w ofercie Leasing KINTO One w Toyota Leasing. Decydując się na taki leasing samochodu, w jednej comiesięcznej racie możesz spłacać pojazd na atrakcyjnych warunkach finansowych. Dodatkowo w ramach umowy leasingowej możesz otrzymać pełną obsługę serwisową, opony oraz kompleksowe ubezpieczenie komunikacyjne (OC, AC, NNW).
Co robić, gdy dojdzie do szkody komunikacyjnej?
Jeśli jesteś uczestnikiem kolizji drogowej, a jej okoliczności są dla wszystkich jasne i możliwe jest porozumienie z pozostałymi uczestnikami zdarzenia, nie trzeba wzywać na miejsce policji. Chyba, że pojazd jest finansowany w formie leasingu, wtedy należy zweryfikować, czy finansujący nie wymaga, by do każdego zdarzenia został wezwany patrol policji. Jeśli jednak jesteś właścicielem pojazdu, wystarczy spisać na czystej kartce papieru oświadczenie o spowodowaniu szkody, w którym muszą znaleźć się następujące informacje:
- czas (datę i godzinę) oraz dokładne miejsce zdarzenia,
- okoliczności, w jakich doszło do kolizji (można przygotować szkic sytuacyjny),
- markę, model, numer rejestracyjny i VIN pojazdów, które uczestniczyły w zdarzeniu,
- dane właścicieli aut biorących udział w kolizji oraz dane kierujących tymi pojazdami,
- numer polisy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku,
- dane świadków,
- opisy wszelkich uszkodzeń powstałych w momencie zdarzenia,
- konkretne stwierdzenie, kto i dlaczego jest winny powstania szkody.
Na miejscu należy zrobić zdjęcia uszkodzonego pojazdu, a kiedy szkody uniemożliwiają dalszą jazdę, zadbać o jego usunięcie, by nie blokował ruchu. Następnie trzeba zająć się zgłoszeniem szkody.
Jak zgłosić likwidację szkody w przypadku leasingu samochodu?
Szkodę auta w leasingu należy zgłosić zarówno w towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym jest ubezpieczony pojazd, jak i do firmy leasingowej. Można tego dokonać na kilka sposobów m.in. osobiście w centrum likwidacji szkód firmy ubezpieczeniowej sprawcy kolizji, telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu. W przypadku leasingodawców większość udostępnia specjalny formularz online, dzięki któremu można szybko zgłosić szkodę. Konieczne jest wpisanie numeru umowy leasingu i podanie kilku wymaganych szczegółów, na przykład danych warsztatu, do którego oddano uszkodzone auto.
Kto otrzymuje odszkodowanie za uszkodzone auto w leasingu?
Pakiet OC i AC dają zabezpieczenie finansowe na wypadek szkody, ale kto otrzymuje odszkodowanie za jej skutki? Odszkodowanie należy się właścicielowi pojazdu, czyli w przypadku auta w leasingu świadczenie wypłacane przez towarzystwo ubezpieczeniowe otrzymuje firma leasingowa, bo to ona pozostaje właścicielem auta.
Czy to oznacza, że leasingobiorca musi pokryć koszty naprawy samochodu z własnej kieszeni? Nie. Gdy auto jest w leasingu, można liczyć na bezgotówkową likwidację szkody. Leasingobiorca nie musi naprawiać szkód we własnym zakresie, bo po wystawieniu faktury, pieniądze z odszkodowania trafią do warsztatu, który zajął się przywróceniem pojazdu do użytku.
Pamiętaj, że napraw aut leasingowanych nie można przeprowadzać na własną rękę. Samochód podlega gwarancji producenta, więc usuwaniem szkód mogą się zająć jedynie autoryzowane serwisy obsługi (ASO) lub warsztaty współpracujące z leasingodawcą. W innym wypadku musisz się liczyć z możliwością utraty gwarancji.
Zazwyczaj na czas naprawy pojazdu, leasingobiorca otrzymuje auto zastępcze. Aby poznać szczegóły likwidacji szkody u danego leasingodawcy, należy zapoznać się z warunkami umowy leasingowej.