Jesteś przedsiębiorcą
i chciałbyś kupić samochód?
20 września 2017
Leasing to nowoczesny, atrakcyjny ekonomicznie sposób finansowania dóbr. Jego zalety docenią zwłaszcza przedsiębiorcy. Podpisując umowę leasingową, będą mogli zmniejszyć podstawę opodatkowania, znacząco ograniczyć udział kapitału własnego oraz co kilka lat unowocześniać firmową flotę. Sprawdźmy, jakich formalności należy dopełnić, aby wziąć samochód w leasing.
Coraz szersze grono przedsiębiorców docenia zalety, wynikające z wzięcia samochodu w leasing. Według danych udostępnionych przez Związek Polskiego Leasingu, w I kwartale 2017 przedmiotem aż 46 proc. wszystkich umów leasingowych były pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony.
Kto może podpisać umowę leasingową?
Procedura uzyskania leasingu jest zdecydowanie mniej skomplikowana niż ta, towarzysząca zaciągnięciu kredytu samochodowego. Umowę leasingową mogą podpisać osoby prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne, akcyjne czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Leasingodawcy przychylnie patrzą na firmy, które nie mogą poszczycić się imponującym kapitałem oraz na te, których staż funkcjonowania na rynku jest bardzo krótki.
Aby uzyskać leasing, firma musi posiadać oczywiście zdolność do terminowej spłaty rat. Jest ona określana na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz dodatkowych dokumentów, dostarczonych przez leasingobiorcę. Na szczęście, leasingodawcy stosują uproszczone procedury badania wiarygodności potencjalnych klientów. Na podpisanie umowy leasingowej mają więc szansę także te firmy, które nie posiadają wystarczającej zdolności kredytowej do zaciągnięcia kredytu bankowego.
Krok 1 - wybór leasingodawcy
Pierwszym krokiem na drodze do podpisania umowy leasingowej powinien być wybór sprawdzonego, kompetentnego leasingodawcy. Zanim podejmiesz tę decyzję, koniecznie porównaj oferty dostępnych na rynku podmiotów. Sprawdź, która z nich najlepiej odpowiada na Twoje potrzeby. Zwróć uwagę nie tylko na wysokość raty leasingowej, ale również na dodatkowe profity oferowane przez leasingodawcę: warunki wykupu auta i wysokość opłaty wstępnej.
Jeśli zależy Ci na obniżeniu wysokości wpłaty wstępnej lub dodatkowych udogodnieniach, negocjuj. Wiele firm jest otwartych na dostosowanie zakresu usług do oczekiwań leasingobiorcy.
Krok 2 - skompletowanie niezbędnych dokumentów
Jeśli jesteś osobą fizyczną, prowadzącą działalność, niezbędne będzie dostarczenie leasingodawcy:
- wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
- umowy spółki wraz z aneksami (w przypadku spółki cywilnej),
- zaświadczenia o numerze NIP,
- zaświadczenia o numerze REGON,
- kserokopii dowodu osobistego leasingobiorcy,
- kserokopii dowodów osobistych wspólnych (w przypadku spółki cywilnej),
- umowy (w przypadku spółki cywilnej), zarejestrowania w US wraz z aneksami.
W przypadku spółek prawa handlowego, niezbędne będzie dostarczenie leasingodawcy:
- wypisu z KRS-u, ważnego 3 miesiące,
- umowy spółki w formie aktu notarialnego wraz z aneksami,
- zaświadczenia o numerze REGON i NIP.
W zależności od procedury badania zdolności do spłaty, leasingodawca może poprosić Cię również o dostarczenie:
- deklaracji podatkowych (PIT-5 i PIT-36 lub CIT-2 i CIT-8),
- oświadczenia o niezaleganiu w stosunku do ZUS i US,
- opinii banku prowadzącego rachunek podstawowy,
- oświadczenia o stanie zobowiązań,
- deklaracji majątkowej.
Krok 3 - podpisanie umowy leasingowej
Wypełnienie wniosku nie powinno potrwać dłużej niż kilkanaście minut, a decyzję możesz otrzymać nawet w ciągu 1 godziny. Jeśli będzie pozytywna, leasingodawca zarejestruje auto oraz dokona wszelkich niezbędnych formalności. Ich dopełnienie może potrwać od 1 do 5 dni. Po upływie tego czasu, możesz odebrać samochód i cieszyć się beztroskim użytkowaniem i niską ratą leasingową.