Jak postępować
w przypadku kradzieży auta?
20 września 2017
Stało się… ukochany pojazd, który jeszcze wczorajszego wieczoru stał na pobliskim parkingu, został skradziony. Nie załamuj rąk - w tym momencie każda minuta jest na wagę złota. Przeprowadzone w porę działania mogą udaremnić plany złodziei i zwiększyć szanse na odnalezienie pojazdu. Jak postępować w przypadku kradzieży auta? Sprawdźmy.
Choć może to zabrzmieć nieco dziwnie, w pierwszej kolejności zastanów się, czy auto rzeczywiście zostało skradzione. Być może wyjątkowo zostawiłeś je na noc na innym parkingu, pożyczyłeś znajomym lub… zaparkowałeś w niedozwolonym miejscu. A to, jak wiemy, często skutkuje odholowaniem pojazdu przez odpowiednie służby.
Jeśli masz absolutną pewność, że pojazd padł ofiarą kradzieży, jak najszybciej poinformuj o tym fakcie policję. W celu spisania zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa niezbędna będzie wizyta na komendzie. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą wszystkie dokumenty skradzionego pojazdu.
Zgłoś kradzież ubezpieczycielowi
Jeśli posiadasz polisę AC, niezbędne będzie także zgłoszenie kradzieży ubezpieczycielowi. Im szybciej tego dokonasz, tym lepiej. Niektóre towarzystwa wymagają, by kradzież została zgłoszona nie później niż dzień po feralnym zdarzeniu.
Ubezpieczyciel poprosi Cię o przedstawienie zaświadczenia o kradzieży. Taki dokument otrzymasz w komisariacie policji, po zgłoszeniu przestępstwa. Niezbędne będzie dostarczenie także kopii dowodu rejestracyjnego oraz wszystkich kompletów kluczyków. Wypłata odszkodowania z ubezpieczenia AC - zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem - powinna zostać dokonana w czasie maksymalnie 30 dni od chwili otrzymania przez towarzystwo zawiadomienia z policji o zakończeniu postępowania w sprawie kradzieży auta.
Co z polisą OC?
Po wyrejestrowaniu samochodu (piszemy o tym w kolejnej części artykułu), należy udać się do ubezpieczyciela wraz z dokumentem z wydziału komunikacji. Na jego podstawie umowa zostanie rozwiązana. Co ważne, w przypadku kradzieży możesz starać się o zwrot składki AC i OC za okres, z którego nie skorzystasz.
Kredyt i leasing a kradzież samochodu
Jeśli auto było przedmiotem kredytu lub leasingu, o zaistniałej sytuacji jak najszybciej poinformuj również bank lub leasingodawcę. Niestety, pozostałe raty kredytu i leasingu oraz wszelkie opłaty wynikające z wcześniejszego przerwania umowy będziesz zobowiązany spłacić z własnej kieszeni. Chociaż ich część pokryje zapewne odszkodowanie z tytułu polisy Autocasco, wysokość świadczenia nie zawsze będzie wystarczająca do spłaty całego zadłużenia.
Dmuchaj na zimne
Choć wielu zdarzeń losowych nie sposób przewidzieć, można zminimalizować ich negatywne skutki. Jednym ze sposobów na osiągnięcie takiego celu jest wykupienie ubezpieczenia. Jeśli Twoje auto jest przedmiotem umowy leasingowej będzie to ubezpieczenie GAP. Jeśli jest kredytowane - ubezpieczenie CPI.
Jak działa ubezpieczenie GAP?
Ubezpieczenie GAP gwarantuje, że w przypadku kradzieży auta (lub wystąpienia szkody całkowitej w zdarzeniu komunikacyjnym), ubezpieczyciel wypłaci Ci kwotę, będącą różnicą pomiędzy wartością fakturową z dnia zakupu, a wartością, wypłaconą z ubezpieczenia komunikacyjnego. Dzięki temu nie będziesz musiał samodzielnie pokrywać wysokich kosztów, związanych z koniecznością „zamknięcia” umowy kredytowej lub leasingowej.
Jak działa ubezpieczenie CPI?
Jeśli posiadasz ubezpieczenie CPI, a na Twojej drodze pojawią się niekorzystne zdarzenia losowe, ubezpieczyciel spłaci Twoje zadłużenie względem banku.
W przypadku polisy, oferowanej przez Toyota Insurance Management, zapewni Ci spłatę 12 rat w kredytu w przypadku:
- utraty pracy,
- pobytu w szpitalu na skutek nieszczęśliwego wypadku.
Jeśli ubezpieczony poniesie śmierć lub stanie się trwale i całkowicie niezdolny do pracy, ubezpieczyciel pokryje koszt całego zadłużenia.
Dzięki polisie CPI zapewnisz spokojny sen nie tylko sobie, ale przede wszystkim swoim bliskim. Posiadając takie zabezpieczenie będziesz miał pewność, że nieplanowane zdarzenia losowe nie zachwieją finansową stabilnością Twojej rodziny.
Wyrejestruj pojazd
Ostatnią formalnością powinno być wyrejestrowanie auta w Wydziale Komunikacji.
Aby tego dokonać, potrzebne Ci będą następujące dokumenty:
- zaświadczenia o kradzieży auta,
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu (o ile była wydana),
- Twój dowód osobisty,
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.