Oszustwa w internecie

Jak nie dać się oszukać w internecie? Kilka praktycznych porad

21 grudnia 2024

Coraz więcej Polaków robi zakupy online. Wystarczy chwila nieuwagi, by stać się ofiarą działalności cyberprzestępców. Warto więc wiedzieć, jak nie dać się oszukać w Internecie. Poniżej kilka praktycznych porad.

Uważaj na super oferty i szybki zarobek

Uważaj na oferty i możliwości, które są „zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe”. Wielu oszustów naciąga ludzi, obiecując „szybkie i wysokie zyski”,  „łatwy zarobek”, „korzystne oferty sprzedaży” lub „korzystne oferty zakupu”. Wszystko po to, aby przyciągnąć ofiary. Przed sfinalizowaniem jakiejkolwiek transakcji i podjęciem ważnych decyzji finansowych sprawdź, kim jest osoba, która składa ci taką ofertę (na przykład, czy rzeczywiście jest to pracownik banku) oraz poszukaj informacji z wiarygodnych źródeł na temat danego produktu lub usługi. Zdarza się, że jakiś sklep oferuje bardzo tanie produkty, kusząc nas piękną reklamą, ale gdy poczytamy opinie w Internecie na temat tego sklepu, to dowiemy się, że albo produkty są bardzo złej jakości, albo w ogóle nie są wysyłane do odbiorców.

Wyrażenia, takie jak „wygrałeś”, „gratulacje” lub „masz jedyną szansę”, należą do najpopularniejszych w SMS-ach, wiadomościach WhatsApp i fałszywych e-mailach używanych do wzbudzania ciekawości osoby otrzymującej taki komunikat. Do takich wiadomości należy podchodzić z nieufnością, zwłaszcza jeśli nie braliśmy udziału w żadnym konkursie i nie spodziewamy się żadnej nagrody.

Korzystaj z silnych haseł i metod weryfikacji

Używaj złożonych, unikalnych haseł do swoich kont online i regularnie je zmieniaj. Unikaj haseł łatwych do odgadnięcia, takich jak data czy rok urodzenia (twój lub członków rodziny), a także prostych sekwencji wyrażeń słownikowych. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, będących kombinacją cyfr, dużych i małych liter oraz znaków specjalnych.

Jeśli to możliwe, korzystaj z dwuetapowego potwierdzania dostępu do aplikacji, konta bankowego itp. Dzięki temu możesz otrzymywać powiadomienia w przypadku podejrzanego logowania się z innego, niezweryfikowanego urządzenia.

Nie udostępniaj informacji nieznajomym

Nie przesyłaj wrażliwych danych, takich jak zdjęcia dokumentów tożsamości, numery kart płatniczych, hasła lub daty urodzenia, za pośrednictwem poczty elektronicznej, SMS-ów lub rozmów telefonicznych. Przekazanie takich informacji niepowołanej osobie może zaszkodzić twojemu wizerunkowi lub przyczynić się do problemów finansowych.

Tym samym uważaj na to, co publikujesz w mediach społecznościowych. Na przykład nie udostępniaj informacji o dacie swoich urodzin (ustaw je jako dane prywatne). Sprawdź też, kto może zobaczyć twoje posty lub zdjęcia, dzięki temu udostępniane przez ciebie informacje (na przykład o miejscu zamieszkania, pracy, czy urlopie) będą dostępne tylko dla znajomych.

Stop oszustwom w Internecie – inne porady

Aby nie stać się ofiarą internetowego oszustwa:

  • nie klikaj w podejrzane linki,
  • nie pobieraj załączników z nieznanego źródła,
  • sprawdzaj autentyczność stron internetowych (na przykład czy adres witryny jest poprawny),
  • korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, 
  • czytaj opinie innych klientów o danej witrynie, czy oferowanych przez nią usług lub produktów,
  • zainstaluj lub zaktualizuj program antywirusowy.

Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, e-mail lub telefon z prośbą o podanie danych osobowych (lub finansowych), skontaktuj się bezpośrednio z firmą lub instytucją, na którą powołuje się dana osoba lub zgłoś incydent do CERT Polska.