Dwustopniowa weryfikacja w bankowości internetowej. Na czym polega?
2 listopada 2022
Korzystanie z bankowości internetowej jest jeszcze bezpieczniejsze niż do tej pory. Wszystko za sprawą dwustopniowej weryfikacji, do wdrożenia której zobowiązują nas banki. Sprawdź, na czym ona polega i jakie wynikają z tego korzyści.
Od listopada 2015 roku obowiązuje dyrektywa PSD2 (z ang. Payment Services Directive 2). Została ona wprowadzona przez Parlament Europejski w celu uregulowania rynku usług płatniczych. Jednym z celów tej dyrektywy jest zwiększenie bezpieczeństwa logowania się do bankowości internetowej.
Dwustopniowa weryfikacja – co to?
Dwustopniowa weryfikacja to tzw. uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Jego istotą jest konieczność dodatkowego poświadczenia użytkownika.
Informacjami autoryzującymi mogą być m.in.:
- numer PIN, dodatkowe hasło lub każda inna informacja, którą zna wyłącznie posiadacz rachunku;
- smartfon np. z zainstalowaną aplikacją mobilną lub inne dowolne urządzenie będące własnością posiadacza konta osobistego;
- dane biometryczne, identyfikacja twarzy lub inne informacje związane z ciałem posiadacza rachunku bankowego.
Pozwala to przeprowadzić bardziej szczegółową weryfikację, dzięki czemu ryzyko zalogowania się do serwisu transakcyjnego przez osobę niepowołaną zostaje ograniczone do minimum.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe w Toyota Bank – na czym polega?
Od 14 września 2019 roku w Toyota Banku uwierzytelnianie dwuskładnikowe bazuje na dodatkowym potwierdzeniu tożsamości za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Pełni ona funkcję tokena, dzięki któremu można zalogować się do serwisu transakcyjnego czy też przeprowadzać różnego rodzaju transakcje.
Dwustopniowa weryfikacja w trosce o klientów
Wprowadzenie dwustopniowej weryfikacji jest korzystnym rozwiązaniem z punktu widzenia klientów. Dzięki temu pieniądze gromadzone na koncie bankowym są znacznie lepiej chronione przed niepowołanym dostępem osób trzecich. Teraz nie wystarczy już tylko podać login i hasło, ale trzeba również przeprowadzić dodatkowe uwierzytelnianie i to w taki sposób, który jest dostępny wyłącznie dla posiadacza rachunku bankowego. Pozwala to ograniczyć przypadki, w których ktoś loguje się do systemu bankowości internetowej i przeprowadza nieautoryzowane transakcje płatnicze.
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?
Banki robią wszystko, aby korzystanie z bankowości internetowej było bezpieczne, m.in. stosują się do zasad narzucanych przez dyrektywy unijne. Nie może to jednak uśpić naszej czujności – bezpieczeństwo zgromadzonych na rachunku środków zależy również od nas. O czym zatem należy pamiętać?
- Do systemu bankowości internetowej logujmy się wyłącznie ze sprawdzonych urządzeń – wyłącznie ze swoich komputerów, laptopów itp.
- Zawsze sprawdzajmy poprawność połączenia internetowego – czy jest ono zabezpieczone i ma odpowiednie certyfikaty (symbol zamkniętej kłódki).
- Nigdy nie klikajmy w podejrzane linki pozostawione w wiadomości e-mail ani nie pobierajmy załączników.
Cyberprzestępcy działają coraz śmielej, dlatego musimy zachować ostrożność. To, w połączeniu z zabezpieczeniami stosowanymi w ramach PSD2, czyni nasz pieniądze jeszcze bezpieczniejszymi.