Cyberoszustwa – na co uważać i gdzie je zgłaszać?
3 października 2022
Cyberoszuści nie przebierają w środkach – robią wszystko, aby osiągnąć korzyść z prowadzonych przez siebie działań. Nie ograniczają się już do wysyłania wiadomości e-mail z zainfekowanymi załącznikami – postępują dużo bardziej zuchwale, podszywając się pod różnego rodzaju instytucje. Poznaj najczęstsze cyberprzestępstwa i dowiedz się, gdzie należy je zgłosić.
Chociaż przestępcami internetowymi kierują różne pobudki, ich celem jest osiągnięcie własnej korzyści. Najczęściej chodzi o pieniądze, które zwykle zdobywają poprzez:
- kradzież środków z konta bankowego – po wcześniejszym zdobyciu danych do logowania,
- wzięcie pożyczek i kredytów na dane osoby pokrzywdzonej.
Jakie są najczęstsze cyberoszustwa?
Mimo że cyberprzestępcy postępują coraz bardziej zuchwale, stosowane przez nich metody są dość schematyczne. Dzięki temu z reguły możemy przewidzieć ich działania i uniemożliwić kradzież tożsamości czy środków finansowych. Jakie metody stosują najczęściej?
- Wysyłanie wiadomości SMS z zainfekowanym linkiem
Częstą praktyką stosowaną przez oszustów internetowych jest wysyłanie wiadomości SMS zawierającej podejrzany link. Podszywają się przy tym pod operatorów pocztowych czy dostawców energii, wskazując na niedopłatę. Kliknięcie w link sprawi, że na smartfonie zostanie zainstalowana szkodliwa aplikacja, która będzie w stanie np. pozyskać dane dostępowe do aplikacji bankowej.
- Wysyłanie wiadomości e-mail z prośbą o podanie danych do logowania
Niektórzy oszuści podszywają się pod bank, wysyłając wiadomość e-mail z prośbą o podanie danych do logowania do systemu transakcyjnego. Pod pretekstem np. zwiększenia bezpieczeństwa czy pojawieniu się próby oszustwa, chcą pozyskać wrażliwe dane umożliwiające kradzież środków z rachunku bankowego.
- Wysyłanie wiadomości e-mail z zainfekowanym załącznikiem
Cyberoszuści wysyłają też fałszywe wiadomości e-mail, w których namawiają do pobrania załącznika. Jego pobranie skutkuje zainstalowaniem szkodliwego oprogramowania, w efekcie czego może dojść do pozyskiwania wrażliwych danych, w tym danych do logowania do systemu transakcyjnego banku.
- Podszywanie się pod numer telefonu banku
Stosunkowo nową praktyką jest podszywanie się pod infolinię banku – do tego stopnia, że na wyświetlaczu smartfona ofiary pojawia się faktyczny numer telefonu. Informują o próbie kradzieży środków z konta i namawiają do pobrania aplikacji. Skutkuje to „włamaniem się” na rachunek bankowy i kradzieżą pieniędzy.
Gdzie zgłosić próby cyberprzestępstwa?
Każdą próbę cyberprzestępstwa należy niezwłocznie zgłosić – nie tylko na policję, ale również do banku. Dotyczy to nie tylko sytuacji, w której dojdzie do kradzieży środków. Warto skontaktować się z instytucją finansową także wtedy, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość SMS, zgłosi się do ciebie fikcyjny pracownik banku itp.
Warto także pamiętać, że wszelkie próby cyberoszustw można zgłosić internetowo – na stronie rządowej. Wystarczy wypełnić formularz.
Pamiętaj! Cyberprzestępcy nie przestają działać. Dlatego musisz zachować czujność i z dużą ostrożnością podchodzić do otrzymywanych wiadomości SMS czy e-mail.