Cyberoszustwa

Cyberoszustwa – na co uważać i gdzie je zgłaszać?

3 października 2022

Cyberoszuści nie przebierają w środkach – robią wszystko, aby osiągnąć korzyść z prowadzonych przez siebie działań. Nie ograniczają się już do wysyłania wiadomości e-mail z zainfekowanymi załącznikami – postępują dużo bardziej zuchwale, podszywając się pod różnego rodzaju instytucje. Poznaj najczęstsze cyberprzestępstwa i dowiedz się, gdzie należy je zgłosić.

Chociaż przestępcami internetowymi kierują różne pobudki, ich celem jest osiągnięcie własnej korzyści. Najczęściej chodzi o pieniądze, które zwykle zdobywają poprzez:

  • kradzież środków z konta bankowego – po wcześniejszym zdobyciu danych do logowania,
  • wzięcie pożyczek i kredytów na dane osoby pokrzywdzonej.

Jakie są najczęstsze cyberoszustwa?

Mimo że cyberprzestępcy postępują coraz bardziej zuchwale, stosowane przez nich metody są dość schematyczne. Dzięki temu z reguły możemy przewidzieć ich działania i uniemożliwić kradzież tożsamości czy środków finansowych. Jakie metody stosują najczęściej?

  1. Wysyłanie wiadomości SMS z zainfekowanym linkiem

    Częstą praktyką stosowaną przez oszustów internetowych jest wysyłanie wiadomości SMS zawierającej podejrzany link. Podszywają się przy tym pod operatorów pocztowych czy dostawców energii, wskazując na niedopłatę. Kliknięcie w link sprawi, że na smartfonie zostanie zainstalowana szkodliwa aplikacja, która będzie w stanie np. pozyskać dane dostępowe do aplikacji bankowej. 
     
  2. Wysyłanie wiadomości e-mail z prośbą o podanie danych do logowania

    Niektórzy oszuści podszywają się pod bank, wysyłając wiadomość e-mail z prośbą o podanie danych do logowania do systemu transakcyjnego. Pod pretekstem np. zwiększenia bezpieczeństwa czy pojawieniu się próby oszustwa, chcą pozyskać wrażliwe dane umożliwiające kradzież środków z rachunku bankowego. 
     
  3. Wysyłanie wiadomości e-mail z zainfekowanym załącznikiem 

    Cyberoszuści wysyłają też fałszywe wiadomości e-mail, w których namawiają do pobrania załącznika. Jego pobranie skutkuje zainstalowaniem szkodliwego oprogramowania, w efekcie czego może dojść do pozyskiwania wrażliwych danych, w tym danych do logowania do systemu transakcyjnego banku. 
     
  4. Podszywanie się pod numer telefonu banku 

    Stosunkowo nową praktyką jest podszywanie się pod infolinię banku – do tego stopnia, że na wyświetlaczu smartfona ofiary pojawia się faktyczny numer telefonu. Informują o próbie kradzieży środków z konta i namawiają do pobrania aplikacji. Skutkuje to „włamaniem się” na rachunek bankowy i kradzieżą pieniędzy. 

Gdzie zgłosić próby cyberprzestępstwa?

Każdą próbę cyberprzestępstwa należy niezwłocznie zgłosić – nie tylko na policję, ale również do banku. Dotyczy to nie tylko sytuacji, w której dojdzie do kradzieży środków. Warto skontaktować się z instytucją finansową także wtedy, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość SMS, zgłosi się do ciebie fikcyjny pracownik banku itp.

Warto także pamiętać, że wszelkie próby cyberoszustw można zgłosić internetowo – na stronie rządowej. Wystarczy wypełnić formularz.

Pamiętaj! Cyberprzestępcy nie przestają działać. Dlatego musisz zachować czujność i z dużą ostrożnością podchodzić do otrzymywanych wiadomości SMS czy e-mail.