
Co zrobić, gdy podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa i twoje pieniądze są zagrożone?
3 marca 2025
W ostatnim czasie na celowniku cyberprzestępców, którzy umiejętnie grają na emocjach potencjalnych ofiar, są klienci banków. Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą takiej manipulacji, musisz szybko podjąć działania, zapobiegające oszustwu. Dowiedz się, jak postępować w przypadkach, gdy twoje pieniądze mogą być zagrożone.
Po czym rozpoznać, że padłeś ofiarą oszustwa?
Cyberprzestępcy wdrażają różne działania na szkodę klientów banków. Ich celem jest uzyskanie dostępu do rachunku bankowego ofiary i przejęcie zgromadzonych na nim pieniędzy. Osoby te podszywają się pod pracownika banku, informują klienta na przykład o próbie wyłudzenia kredytu, rzekomym zleceniu przelewu, czy próbie wypłaty pieniędzy. Następnie oferują „pomoc” w zabezpieczeniu konta, nakłaniając ofiarę do zainstalowania zewnętrznego oprogramowania, dzięki któremu uzyskają zdalny dostęp do urządzenia klienta. Mogą też wprost nakłaniać do przekazania im loginu i hasła do logowania. Wszystko to ma na celu uzyskanie dostępu do konta i zgromadzonych na nim pieniędzy.
Jeśli, więc otrzymasz wiadomość SMS, e-mail lub telefon z wiadomością, że twoje środki na koncie są zagrożone, zachowaj czujność. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi cię o przekazanie haseł dostępu do logowania w bankowości internetowej, mobilnej lub serwisu telefonicznego. Nigdy też nie będzie żądał kodu autoryzującego ani przekazania informacji, czy i gdzie masz inne rachunki bankowe.
Co robić, gdy istnieje podejrzenie oszustwa?
Jeśli twoja czujność zawiodła i podejrzewasz, że twoje pieniądze są zagrożone, przede wszystkim nie wpadaj w panikę, lecz zacznij szybko działać, by zminimalizować ewentualne straty. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zablokowanie kart kredytowych i debetowych, portfeli wirtualnych, dostępu do konta i innych usług finansowych, do których cyberprzestępcy mogli uzyskać dane.
- Zadzwoń na infolinię swojego banku (Toyota Bank tel. 801 900 700 lub +48 22 488 55 50).
- Poinformuj pracownika banku o zaistniałej sytuacji.
- Przekaż niezbędne informacje oraz zastrzeż kartę.
Uwaga! Nie zapomnij o zmianie wszelkich haseł, które mogły zostać ujawnione. Dotyczy to również dostępu do poczty elektronicznej, portali społecznościowych oraz wszelkich innych stron internetowych, oraz usług.
Gdzie jeszcze zgłosić oszustwo i wyłudzenie pieniędzy?
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa, zgromadź dowody w postaci zrzutów ekranu, połączeń telefonicznych, kopii wiadomości mailowych lub SMS, numery kont, na które zostały przelane twoje pieniądze itp. Następnie zgłoś sprawę na policję. Złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa pomoże w ściganiu sprawców.
Pamiętaj, że w przypadku wyłudzenia pieniędzy z transakcji zrealizowanej kartą możesz złożyć oficjalną reklamację w banku, by uruchomić procedurę chargeback (obciążenie zwrotne). Wówczas bank będzie kontaktował się z wystawcą karty i sprzedawcą, aby rozwiązać problem i cofnąć fałszywą transakcję. Jednak nie zawsze jest to możliwe, a szczegóły takich działań określa regulamin banku.
Przy podejrzeniu bycia ofiarą oszustwa i ryzyku utraty pieniędzy z konta, liczy się czas. Im szybciej zgłosisz sprawę do banku, tym większa szansa na zablokowanie zrealizowanych transakcji. Pamiętaj żeby zastrzec swój PESEL w Rejestrze Zastrzeżeń PESEL.